zondag 5 mei 2024 om 09.30 uur

Streaming: Evert van den Berg
m.m.v.: de cantorij o.l.v. Pity Falkena
Bijbellezer: Marjanne Buitelaar
Collecte: 1. Kerk in Actie: Oekraïne, steun voor inwoners en ontheemden, 2. kerkrentmeesters
Na de dienst: koffie drinken
Locatie: Vredekerk

Wilt u meeluisteren? Klik op het oortje voor de Vredekerk:
Meekijken? Dit kan door te klikken op dit logo:   of via

Kindernevendienst XL
Onderwerp: Psalm 23 de Heer is mijn Herder

Orde van dienst:
Thema: Vrede……!?
Orgelspel
Intochtslied 281: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6.
Stil gebed
Bemoediging en groet
Aanvangslied: Psalm 100: 1 + 2 + 4
Leefregel: Romeinen 12: 9-18
9  Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10  Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. 12  Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 13  Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. 14  Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15  Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16  Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot nederigheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17  Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18  Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.
Cantorij: “Vrede”
Gebed
Schriftlezing: Psalm 23 = ELB 6  (door de Cantorij)
Schriftlezing: 1 Korintiers 13: 3-8a
 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs om te worden verbrand  – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4  De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan

Lied 23c:: 1 + 2 + 4 + 5
Verkondiging
Meditatief orgelspel
Lied 1010: 1 + 3 + 4
Pastoralia
Dankgebed en voorbeden, stil gebed, gezongen ‘Onze Vader’: . Lied 1006
Overige mededelingen
Slotlied: Evangelische Liedbundel 404
Zegen
Lied 708: 1 + 6

Toelichting collecte
Vandaag vieren wij bevrijdingsdag. Niet iedereen leeft in vrijheid. We leven mee met de mensen die lijden onder de gevolgen van oorlog en collecteren daarom vandaag voor Oekraïne. Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne gooien het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop. Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen. Regionale hulpcentra geven kwetsbare kinderen - zoals in de frontlinie van Kharkiv - een veilige plek, delen voedsel en medicijnen uit aan iedereen die het nodig heeft en bieden hulp bij traumaverwerking. De diaconie beveelt de collect van harte bij u aan.